ПРАКТИКА
КАЗКОТЕРАПІЇ З ПЕДАГОГАМИ
Казкотерапія переживає в наш час бум популярності.
Великою перевагою казки є відсутність вікових обмежень. Вона ефективна не тільки в роботі з дітьми, для яких є «рідною мовою», але й для роботи
з педагогами, батьками, які з цікавістю беруть участь у казкотерапевтичних заняттях. їхня внутрішня дитина просинається й активно вступає в гру:
це дозволяє не тільки розслабитися й зняти напругу, але й змоделювати, а
потім програти багато проблемних ситуацій.
Казка
інформативна. Аналізуючи вигадані клієнтом казки, психолог отримує інформацію
про його життя, актуальний стан, спосіб подолання перешкод.
Казка
екологічна.
Знаходячись не в звичайній, життєвій, а в драматичній реальності, як клієнт
так і психолог емоційно захищені. Тим самим знижується ризик «згорання».
Казка
нескінченна.
Доповнюючи, змінюючи, збагачуючи казку, клієнт (психолог) переборює
самообмеження й доповнює, змінює й збагачує своє життя.
Казка
феєрична.
Бідна на демонстративність робота психолога отримує можливість бути видимою:
звертаючись до казкотерапії, можна використовувати різні ляльки, костюми,
музичні інструменти, художні продукти діяльності, а, можливо, й психологічний
ляльковий або драматичний театри.
Казка
емоційна.
Через участь у казкотерапевтичних заняттях клієнт накопичує позитивний
емоційний заряд, укріплює свій соціальний імунітет.
Казка
мудра.
Через казку психолог має можливість передати дитині, батькам або педагогам нові
засоби й алгоритми виходу із проблемної ситуації.
Процес
самовираження через казку зміцнює психічне здоров'я людини є суттєвим,
психопрофілактичним чинником.
Використання
казкотерапевтичних технологій дає психологу можливість допомогти клієнту
справитися зі своїми проблемами, відновити емоційну рівновагу або усунути
порушення поведінки, подолати дезадаптацію. Варіантів заручення дорослих до
казкотерапії дуже багато.
Я
використовую — групові тренінгові заняття.
Подана
тренінгова програма для педагогів розроблена Е.Бєлінською, Ю.Шиманович,
опрацьована й адаптована мною для використання в роботі з педагогами дошкільних
навчальних закладів.
ГРУПОВІ
ТРЕНІНГОВІ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
Мета:
•
згуртування педагогічного колективу;
•
зняття синдрому емоційного вигорання;
•
переорієнтація педагогічної поведінки;
•
розвиток креативності педагогів;
•
використання даної методики з невеликими змінами в роботі з дітьми.
План
Заняття 1. Галерея чудес
Мета:
створення сприятливих умов для роботи групи; закріплення активних стилів
спілкування через методи зворотного зв'язку; гармонізація стосунків.
Заняття 2. Перше знайомство з казковою
країною
Мета:
аналіз створення казок, розвиток уміння бачити казку з різних сторін, гармонізація
внутрішнього стану.
Заняття 3. Створення «Казкової
країни»
Мета:
розвиток і підтримка творчого самовираження, включення в загальну взаємодію,
зняття напруження, створення казкової країни.
Заняття 4. Казкова педрада
Мета:
розвиток креативності творчого самовираження, здатність бачити ситуацію з
різних сторін, вироблення різних моделей поведінки в реальному житті.
ЗАНЯТТЯ 1.
ГАЛАРЕЯ ЧУДЕС
Завдання:
•
створення сприятливих умов для роботи групи;
•
ознайомлення з активними стилями спілкування, методами передачі й отримання
зворотного зв'язку;
•
гармонізація взаємин.
Перше
знайомство з казковою країною
Напевне,
немає людини, яка б не любила казку. Ті з нас, хто не цікавиться класичними
варіантами казкових історій, дивиться бойовики, фільми жахів, читають
детективи, любовні романи, фантастику. Але що це, як не сучасні казки?
Люди
обмінюються історіями. Для того, щоб їх розповісти й послухати, ми збираємося
за святковим столом, дивимося телевізійні шоу.
Я
пропоную вам згадати ту казку, яка вам подобалася в дитинстві! І по черзі назвати
свою казку, сказати, що вам в ній запам'яталося найбільше? [Учасники по колу
протягом 2 —3 хв кожний знайомить зі своєю улюбленою казкою.)
У
нас вийшла справжня казкова галерея! У ній наша любов і тепло. А зараз сядьте
зручно, можна закрити очі. У казкову галерею ввійде ще одна казка.
Включається
музика, ведучий починає читати казку.
Озеро
Якось
після сильного дощу вмите озеро завмерло в очікуванні чуда. Нікого з людей
навколо не було. Здавалося, що час зупинився. Аж ось із напіврозкритих квітів,
які росли на березі, вилетіли маленькі крилаті створіння. Вони струшували з
себе дощові краплинки й посміхалися один одному. Це були лісові ельфи. Ельфи
взялися за руки й, дзвінко сміючись, полетіли до озера.
З
поверхні води піднімався пар. Ельфи почали грати в хованки, то гублячи, то знаходячи
один одного в тумані. їх дзвінкий сміх розбудив русалок, які спали на дні озера
під стукіт дощових краплин. Русалки виглянули з води й зажмурилися. Справа в
тому, що сміх ельфів перетворився в веселкові іскринки, яких стало так багато,
що повітря навколо почало світитися.
Виглянули
з нори гноми, щоб вдихнути після дощу свіжість, їх теж здивувало, що повітря
світилося. Гноми подумали, що їхнє дорогоцінне каміння почало літати. Вони
захвилювалися, адже їхні скарби могли розлетітися. Гноми почали ловити іскринки
й складати в мішки. Це так розсмішило ельфів, що навколо все засяяло ще
більше. Частина світла перетворилася в маленький вогник, який оселився в
корінні старого дерева, і своїм теплом обігріває дерево. Так після дощу ожив
казковий світ. Якби хтось ненароком потрапив у нього, сказав би: «Я знаю що
таке казка!»
—
Можливо, хтось хоче, поділитися почуттями, які виникли під час слухання?
(Бажаючі розповідають про свої почуття, переживання.) Ми зараз із вами помандруємо
до казкової країни. Але, щоб потрапити туди, треба пройти через казковий
тунель. Щоб не загубитися, тримаймося за руки.
Вправа «Корсажна стрічка»
Всі
учасники стають у коло, беруться за руки. У ведучого, навскоси через плече висить
корсажна стрічка. Кожному учаснику потрібно передати стрічку на плече сусіда.
Стрічку можна перекидати через голову, переступати, не роз'єднуючи рук. Можлива
допомога сусідів. Вправа виконується доки кожен із учасників не пройде через
стрічку, й вона не повернеться до ведучого з іншого боку кола.
Гра «Казкові фарби»
Після
того, як усі «пройшли» через корсажну стрічку, на підлозі розстилають газети,
виставляють все необхідне для створення «казкових фарб».
Рецепт «Казкових фарб»: 150г муки, 1 чайна ложка солі, 1 столова ложка олії,
трошки клею ПВА, вода до консистенції сметани, гуаш.
Коли
все приготовано, ведучий включає спокійну музику, й починається процес
створення фарб.
Ось
ми й потрапили в казкову країну. Тепер ми всі казкові майстри, будемо
створювати казкові фарби. За допомогою цих фарб можна розповісти про все, що
почуваєш, про що думаєш, до чого прагнеш.
Поклавши
в посуд для змішування фарб борошно й перетираючи його між пальців ми будемо
думати про зерно, про хліб, який дає життя, про наше коріння.
— Додавши
сіль, пальцями перемішуючи її з борошном, згадаємо про сіль землі.
—
Капаючи олію, важливо подумати про те, що добрі справи повинні йти як по
маслу.
—
Поступово насичуючи тісто водою, згадаємо про воду з якої ви никло життя, про
енергію плинності, творчості.
—
Додаючи в тісто клей ПВА. корисно подумати, як склеюються люди, засоби й
справи, приводячи наше життя до результату.
— Світ,
який ми створюємо всередині й навколо себе, не може бути чорно-білим. Він
кольоровий. багатогранний, блискучий. Пам'ятатимемо це, додаючи фарби.
Подивіться, яка чудова палітра в нас вийшла! А зараз ми поставимо фарби
всередину кола,
візьмемо
картон, і кожен створить свою
картину.
Під
спокійну музику всі малюють, коли картини готові вони переносяться в картинну
галерею і всі учасники повертаються з казкової країни, проходячи через корсажну
стрічку.
Обговорення заняття
—
Що ви відчували під час створення «казкових фарб»?
—
Який досвід ви сьогодні отримали?
ЗАНЯТТЯ 2.
ПЕРШЕ
ЗНАЙОМСТВО З КАЗКОВОЮ КРАЇНОЮ
Завдання:
•
навчити аналізу й створювати казки,
•
розвивати вміння різнобічного осмислення казок,
•
гармонізація внутрішнього стану.
Необхідні матеріали: повітряні кульки за кількістю учасників, маркери, фломастери, ручки.
Гра «Казкові створіння»
Колись
давним-давно одну країну заселяли казкові створіння. Але налетів буревій 1
забрав їх. Тільки глибоко в печері залишились яйця цих створінь. Зараз я дам
вам по одному такому яйцю, зігрійте його своїм теплом, і з них з'являться
цікаві казкові створіння.
Учасники
беруть повітряні кульки, мовчки притискують їх до себе, щось малюють на них.
Через 2 — 3 хв кожен учасник розповідає про те, хто з'явився з його яйця, як
звати це створіння.
—
Які чудові створіння з'явилися в нашій казковій країні! В кожного свій характер.
Але ми ще дуже мало знаємо про них. Де живуть наші герої, що з ними відбувається?
Я пропоную вам зараз розділитися на чотири підгрупи й розповісти чотири
історії про тих персонажів, які є в кожній підгрупі.
Створення казки
Ведучий
швидко й несподівано подає команду: «Встаньте ті, кому в дитинстві подобались
казки про тварин!» Перші четверо, хто встав зі свого місця, вибирають собі
команди. Якщо учасників непарна кількість, той хто залишився сам, обирає до
якої групи приєднуватися.
Кожна
підгрупа створює своє маленьке коло й протягом 10 хв створює казку з обов'язковою
участю всіх казкових створінь, які є в даній підгрупі. Потім усі знову повертаються
в загальне коло й представник від кожної групи зачитує складену казку.
Обговорення
—
Як швидко вам вдалося вигадати спільний сюжет казки?
—
Яку стратегію вибрала група?
—
Чи задоволені ви створеною казкою?
КАЗКИ СТВОРЕНІ
ПЕДАГОГАМИ
Загублене дитя
У
маленькій печері вилупилися із яєць казкові істоти: Глікомотік, Сміхотунчик,
Радуня, Яйцеголовик та Хаврюша. Глікомотік обстежив печеру, Сміхотун усіх веселив,
Радуня дарувала всім радість, Хаврюша всіх любила, й тільки Яйцеголовик, який
народився останнім, найменший, весь час плакав і кликав маму. Як Радуня зі
Сміхо-тунчиком не намагалися його розвеселити, нічого не виходило. І тоді
Глікомотик запропонував вийти з печери й пошукати його маму. А в цей час
закінчився дощ, виглянуло сонечко, й заграла яскрава веселка. Веселка й
показала дорогу до мами Яйцеголового. Адже так не буває на світі, щоб були
загублені діти!
День народження
Змія Горинича
В
одній веселій країні жила-була Бабуня-Ласка-вуня, Кругляк-Весельчак, Веселушка,
Антошка-Ка-пітошка, Хрюня-Манюня. Одного разу вони отримали запрошення на бал
до Змія Горинича, який був дуже добрим змієм. Почали вони думати-гадати, що ж
змію подарувати? Кругляк-Весельчак подарував круглі бублики, Веселушка
подарувала кульки та цукерки, Антошка-Капітош-ка подарував веселий дощик,
Хрюня-Манюня веселу пісеньку. А Бабуня-Ласкаву-ня подарувала всім ласку й
добро.
Космічна
політична казка
Герої:
Мусік-Пусік, Моас, Крикокушка, Повітряне Десятиочко.
На
одній далекій планеті жили-були птахи: Мусік-Пусік, Моас, Крикокушка, Повітряне
Десятиочко. Одного разу Десятиочко розгледіло в далекому всесвіті чарівну
блакитну зірку. Погукало Десятиочко своїх друзів і поділилося своєю радістю,
показало їм зірку й запропонувало полетіти на цю незвідану планету.
Друзі
відправились у подорож. Підлітаючи до планети, побачили вони гарний великий
будинок із жовто-блакитним прапором, та вирішили поцікавитися, що ж там
відбувається. И побачили там дивних істот: двоногих, дворуких, язикатих. їх
було 450, але чомусь із порожніми кулями на плечах. Друзі вирішили допомогти
цим істотам набратися розуму, адже ті весь час розмовляли, наскакуючи один на
одного, розмахуючи порожніми кулями, й нічого не робили.
То
й став Мусік-Пусік президентом, Крикокушка — прем'єр-міністром, Деся-тиочка —
радником президента, а мудра птаха Моас стала принцесою. Перетворили всі разом
Україну в чарівну, прекрасну зірку, де люди почали жити поживати та добра
наживати, та ще й іншим роздавати.
Як будили Кицю
Погожого
дня лежала на ґанку Ледащиця — рожева, пухнаста, м'яка киця. Пригріло сонечко
й пустило на землю свого Сонцедара, просто на кицю. Киця ліниво відкрила око й
побачила зеленого кроко-зябра Кузю. В його великих зелених очах плескалися пустощі.
Киця ліниво подумала: «Знову він за своє». Й заплющила око. «Ну, — вирішив
Кузя, — нічим її не розбудиш. Зараз підкрадуся й укушу її за пухнастий
хвіст».
—
Лихо, лихо! — закричав Сонцедар та погукав Добряночку. З куща почувся сміх, і
незабаром з'явилася вона сама.
Своїм
сміхом Добряночка вмить зачарувала Кузю. Він підійшов до сонної киці, лагідно
погладив її. Взявшись за руки Сонцедар, Кузя, Добряночка побігли гратися на
траву. А з ґанку на них ліниво дивилася киця.
ЗАНЯТТЯ 3.
СТВОРЕННЯ
КАЗКОВОЇ КРАЇНИ
Завдання:
• включення в групову взаємодію;
•
підтримка й розвиток творчого самовираження;
•
гармонізація внутрішнього стану.
Обладнання: шматки старих шпалер, краска, журнали з картинками, олівці, фломастери,
ножиці, пластилін, клей, касета з записом спокійної музики.
Привітання. Сьогодні наше заняття я хочу почати з того, що кожен учасник спочатку
назве своє ім'я, а потім якогось казкового героя на першу букву свого імені.
Медитація «Подорож»
Лунає
спокійна музика.
А
тепер закрийте очі. Уявіть, що ви відправляєтеся в подорож...
Ви
об'їздили безліч країн, познайомилися з різними людьми. І ось одного разу ви
їхали через поле. Навколо літали метелики, дзижчали бджілки, збираючи мед.
Співали птахи — вони раділи, що ви їдете через їхнє поле. Пахло квітами й
свіжими полуницями. І ось перед нами чарівний замок. Щось підказало вам, що вас
важливо їхати саме туди. І ви попрямували доріжкою до цього палацу.
Коли
ви ввійшли до палацу, то були вражені його красою. Все було зручно й красиво.
Здається, що хтось побудував його саме для вас. Ви пішли палацом легкою і
впевненою ходою.
Уявіть,
що ви йдете палацом і знаходите те, що ви хочете... Все те, що ви знайшли для
себе в цьому прекрасному палаці залишиться з вами, ви все це візьмете з собою
коли будете повертатися. А зараз глибоко вдихніть... і видихніть.
Візьміть
із собою те гарне, що було з вами. І потихеньку відкриваючи очі, повертайтеся
до нас.
Колаж «Створення казкової країни»
Зараз
я пропоную взяти все хороше, що ви здобули під час подорожі й створити нашу
спільну Казкову країну. Всі необхідні матеріали ви знайдете в себе на столі.
Кількість учасників ділиться на чотири підгрупи. Кожній групі пропонується,
використовуючи вирізки з журналів, кольоровий папір, пластилін, фломастери,
олівці та інші матеріали, створити колаж «Казкова країна». Для створення
колажу учасникам дається 30 хв.
—
Яка чудова Казкова країна у нас вийшла! Кожен із вас вніс в її створення частинку
свого тепла, своєї душі. А зараз давайте назвемо Казкову країну. Для цього
складіть початкові літери своїх імен і створіть одне нове ім'я. Це й буде назва
вашої казкової країни, (якщо в загальній кількості більше голосних або
приголосних, можна запропонувати вибрати інші варіанти своїх імен).
—
Ось ми з вами й створили Казкову країну, але в ній ще немає героїв. Але сьогодні
наш час закінчується, тому про казкових героїв ми подумаємо на наступному
занятті.
Обговорення
— Які
у вас були почуття протягом створення Казкової країни?
— Чи
складно було включитися в спільну діяльність? Якщо так, то чому?
— Чи
отримали ви задоволення від своєї роботи?
—
Чи хоче хтось щось змінити в своїй роботі?
Гра «Казковий дощик»
А
тепер встаньте всі в коло один за одним. У Казковій країні пішов дощик, не
простий, а чарівний. Він стукає по шиї, по плечах, по спині.
Учасники
рухаються по колу й згідно слів ведучого, легко постукуючи учасника, який
рухається попереду, роблять йому масаж. Потім усі повертаються в іншу сторону
з аналогічними діями.
Гра «Галявина»
Чарівний
дощик переніс нас на казкову галявину. Розкажіть, хто з'явився на ній?
Кожен
із учасників обирає, ким він буде на галявині. Ведучий задає питання:
— Де
ти стоїш?
— Скільки
тобі років?
— Що
ти робиш на галявині?
—
Який зараз день, пора року?
Так
обумовлюють усі ролі. Учасники розташовуються на галявині. И галявина «оживає»
на 7—10 хв. Потім усі сідають у коло, й кожен висловлюється від імені свого героя.
Деролінг
Кожен
учасник промовляє фразу: «Я не (ім'я персонажа), я—(своє ім'я)».
Підсумкове обговорення заняття
—
Які почуття ви переживали під час
заняття?
—
Чи виникали труднощі? Якщо так то
які?
—
Які почуття у вас зараз?
ЗАНЯТТЯ 4.
КАЗКОВА ПЕДРАДА
Завдання:
•
розвиток креативності, творчого самовиявлення, здатності бачити ситуацію з
різних сторін;
•
відпрацювання різних моделей поведінки в реальному житті за допомогою казки.
Необхідні матеріали: журнали з картинками, шматки старих шпалер, фарби, олівці, фломастери,
пластилін, клей, касета із записом спокійної музики.
Привітання
Група
вітає один одного якимись жестами.
Гра «Королівський двір»
На
попередніх заняттях ми з вами подорожували, створювали казкову країну, а
сьогодні заселимо її казковими героями (на виконання завдання дається 20 хв).
— Ось
ми всі потрапили на королівський двір, потрібно відрекомендуватися: хто ви? Звідки
прибули? Чим можете бути корисні? (Учасники представляються).
—
Ми познайомилися один з одним, тепер давайте вирішимо, яка проблема на тут нас
всіх зібрала?
Кожній
групі роздаються казкові зачини (див. додаток), учасники повинні вигадати
закінчення казок так, щоб воно влаштувало всіх членів їхнього королівства.
Гра «Стихія»
Ми
з вами вчилися слухати й відчувати, жити в гармонії з оточуючим світом, училися
створювати прекрасне в нашому житті.
Зараз
я хочу запропонувати вам прислухатися до себе, відчути в собі життя чотирьох
стихій: землі, води, вогню, повітря. Для того щоб вони ожили, нам потрібно
зараз розбитися на чотири групи. Кожна група повинна вибрати одну зі стихій і
через 20 хв показати всю міць, красу й необхідність обраної стихії в нашому
житті.
Обговорення
—
Як ви обирали ролі?
—
Хто, які матеріали запропонував використати?
—
Як створювався сюжет?
Обговорення занять
—
Що найбільше запам'яталося зі всіх занять?
—
Чи залишилось у когось щось не висловлене? У вас є можливість зараз про це
сказати.
—
Які побажання є стосовно нашої роботи на наступний навчальний рік?
Додаток
Зачин казки
У
деякому царстві, в деякому государстві жив-був король. Царство в нього було
невелике, при бажанні його можна було об'їхати за два дні. Але король вже не
пам'ятав, коли в останнє бачив свої володіння. Багато часу він сидів на своєму
троні й сумував без роботи.
Бездіяльність
короля не подобалась його підданим. Люди зібралися перед вікнами замку й
кричали: «Вигнати короля! Вигнати короля!»
Тоді
король дістав меч і закричав...
Творчість
педагогів
Я
сумую, бо злий дракон перетворив мою улюблену доньку на чарівного птаха й забрав
у своє королівство. Хто поверне мою доньку, той отримає царство й нехай править
на свій розсуд.
Багато
молодих людей намагалися врятувати принцесу, але нікому це не вдалося.
І
коли король уже зовсім втратив надію, ця звістка дійшла до мандрівного актора
веселого Нарібанасвері.
Недовго
думаючи він вирішив визволити чарівну Яюлу. Йшов по лісу хлопець і міркував,
як же йому перемогти лихого дракона. І тут він згадав, що в лісі є старий
мудрий дуб, який може давати поради. Прийшовши до дуба Нарібанасвері стомився
і ліг перепочити. Коли він спав, дуб йому прошепотів, що дракон боїться гучної
музики й веселого сміху. Прокинувся хлопець та поспішив до володінь дракона.
Дійшовши до драконового царства, він гучно заграв на гармошці й весело
розсміявся. Драконове царство згинуло, злі чари спали з птаха. Привіз він
царівну додому, зіграли вони гучне весілля. Жили довго та щасливо.
Зачин казки
«Весела галявина»
Одного
разу вилетів із клітки папуга й потрапив на пташиний двір. Він подумав: «Я
серед своїх, і в мене є можливість по-справжньому показати себе! Всі знають
який я розумний, який освічений, який молодець.»
Папуга
сів на тин і почав говорити на різних мовах, копіювати різних людей і тварин,
читати вірші, співати пісні.
Пташиний
двір реагував по різному...
Творчість
педагогів
Першою
папугу почула качка й сказала: «Ти не можеш так, як ми. Ми не можем так, як
ти. Кря-кря-кря. Дружна вся наша сім'я».
Папуга
звернувся до своїх друзів — лелеки й ластівки й почув таку розмову. Лелека
ластівку питає, Хто найвище з них літає? А папуга відповідає: «Я-я-я». А
метелики крильцями бряк-бряк-бряк, А за ними курочка кво-кво-кво, А за ними
кицька мяу-мяу-мяу, А собачка подивився І додолу нахилився. Слізки капали з
очей Не хотів таких друзів. Спів почув наш соловей Парасольку розкрив І всіх
друзів помирив.
Зачин казки
У
королівстві ельфів був замок великих знань. Там працювали найрозумніші,
найосвіченіші, найдобріші й люблячіші вчителі. А вчилися там найталановитіші,
найпрацьовитіші, найуважніші й розумніші діти з усього королівства. Головним
учителем і мудрецем був могутній Мерлін.
Та
ось у палаці почали відбуватися дивні речі...
Творчість
педагогів
Корови
почали давати не тільки молоко, ай йогурт, солодку воду, приймати розслаблюючий
масаж і повітряні ванни. Білочки не тільки збирали горішки, а й перетворювали
їх на смачні солодкі цукерки. Всі навколо очікували чогось чарівного й
незвичайного. Одного разу чарівний і могутній Мерлін оголосив, що відбудеться
«Свято добрих сердець». Сердечок на святі було так багато, що вони розлетілися
у Всесвіті. І той, до кого потрапляло таке сердечко, говорив усім тільки добрі
слова, та чинив тільки добрі справи. Зникло на землі зло й планета Земля
перетворилася на таку ж добру, як і країна ельфів, де панувала любов і
злагода.
Країна
Україна перетворилася на країну Кіюні.
Зачин казки
У
прадавні часи було так: як постаріє батько, завозить його сину глухий ліс і залишає
там...
Творчість
педагогів
Ось
одного разу повіз син батька в лісову хащу. Шкода йому батька, дуже любить він
його, але що робити! Не зробиш, як усі — люди засміють, старих звичаїв,
скажуть, не дотримуєшся. Можуть із села вигнати... Йде він невеселий, а батько
йому й каже:
— Не
сумуй, сину, не порушуй старі звичаї.
Йшли
вони, йшли та й натрапили на чарівний замок. Зайшли в залу, побачили камін, а
біля вогню висів чарівний горщик, що розповсюджував надзвичайний аромат.
Вдихнувши запах, син відчув, який поганий звичай у їхньому селі. Зрозумів, що
необхідно відмінити цей звичай, щоб його батько й усі старі люди довго жили,
радували дітей і пестили онуків.
Щоб
чарівний аромат відчули всі люди, батько з сином принесли горщик у село й стали
частувати кашею всіх жителів. Стало в селі світити яскраве сонце, посміхнулися
діти й назвали село — Катаралелю.
КАЗКОТЕРАПІЯ
-ШЛЯХ ДО ПІЗНАННЯ СЕБЕ
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ
СЕМІНАР
Мета:
ознайомлення присутніх з базовими положеннями казкотерапії, з можливостями використання
педагогами в роботі з дітьми художніх казок із психокорекційною метою;
формування навичок саморегуляції емоційного стану в дорослих, сприяння
згуртованості педколективу.
План
I.
Вступ.
II.
Основна частина.
1.
Інформаційне повідомлення «Що таке казкотерапія».
2.
Практичне завдання «Намалюй зле обличчя».
3.
Гра-розминка «Я твій друг».
4.
Інформаційне повідомлення «Психологічна характеристика художньої казки».
5.
Практичне завдання «Склади і розшифруй».
6.
Гра-розминка «Ріпка».
7.
Практичне завдання «Опиши казку за схемою».
8.
Гра-розминка «Гуффі».
9.
Творче завдання «Допиши казку».
10.
Медитативна казка «Чарівник».
III.
Підбиття підсумків.
Перед
початком учасники об'єднуються в чотири команди.
Психолог.
Доброго дня усім добрим людям. Сьогодні ми помандруємо у світ дитинства, у
світ казки. Звичайно, можна сказати, що ми вже дорослі, у казки не віримо,
але... давайте спершу послухаємо одну історію.
Марево
(зі збірки
Бруно Ферреро)
Один
чоловік заблукав у пустелі. В нього скінчилася їжа й вода. Він важко ступав по
розпеченому піску.
Нараз
побачив перед собою пальми й почув плескіт води. Розчарований, він подумав:
«Це марево. Моя уява показує мені глибокі бажання моєї підсвідомості... Насправді
нема нічого...»
Втративши
всяку надію, безсило опустився на землю й помер.
Трохи
пізніше його побачили два бедуїни.
— Ти
щось розумієш? — запитав один. — Так близько від оазису, два кроки до води й до
фініків, що падають прямо в рот! Хіба це можливо?
— Це
— сучасна людина, — відповів другий.
Психолог.
Світ сповнений чудес і таємниць, а людина закриває їх від себе. Сучасні люди
вірять, що завдяки науці стоять на твердому ґрунті, а тим часом провалюються в
прірву тривоги й відчаю.
Зберегти
психологічне здоров'я дорослих та дітей, пізнати себе та і інших допоможе нам
казкотерапія.
ІНФОРМАЦІЙНЕ
ПОВІДОМЛЕННЯ «ПОНЯТТЯ ПРО КАЗКОТЕРАПІЮ»
Казкотерапія — це терапія середовищем, особливою казковою атмосферою, в якій можуть
виявитися потенційні риси особистості, щось нереалізоване; може матеріалізуватися
мрія; а головне — виникає відчуття захищеності та смак таємниці.
Казкотерапія
- це процес утворення зв'язку між казковими подіями та поведінкою в реальному
житті, це процес перенесення казкових смислів у реальність.
Казка
є одним із інструментів педагога, психолога, батьків, за допомогою якого вони
можуть спілкуватися з дітьми їхньою мовою. Насамперед, це потрібно дорослим.
Сьогодні
казкотерапія синтезує багато досягнень психології, педагогіки, філософії — усе
це подається в казковій формі, у формі метафори. В сучасній казкотерапії
використовуються різні психотехнічні прийоми: аналіз, розповідь, створення, переписування,
лялькотерапія, іміджтерапія, малювання, психодинамічні медитації, постановка
казок.
Арт-терапевтична
техніка «Намалюй зле обличчя»
Ні
для кого не секрет, що в сучасних мультфільмах і казках є багато негативних
персонажів. їхня поведінка на екрані агресивна, часто деструктивно впливає на
психіку дитини. Подолати страх і негативні емоції можна за допомогою малюнка.
Отже, перше завдання для вас, шановні педагоги, — намалювати злого казкового
героя...
• А
тепер — домалюйте щось таке, щоб цей герой став більш симпатичним і приємним
для вас...
•
Поділіться з нами результатами своєї творчості...
(Цю
методику можна використовувати для профілактики виникнення страху у дітей.)
• В
яких ситуаціях ця техніка може бути корисною для нас, дорослих?..
Часто
трапляється так, що людина на когось дуже сердити, але через різницю в
соціальному статусі (підлеглий — керівник) чи якісь інші причини мовчки
терпить образу. Це негативно впливає на нервову систему й стан здоров'я
загалом. Щоб цьому запобігти — можна використовувати техніку «Намалюй зле
обличчя».
Гра-розминка
«Я — твій друг» Мета: згуртування колективу, формування вміння знаходити схожі
риси в різних людей, створення сприятливої психологічної атмосфери.
Учасники
стоять парами й повторюють за психологом слова й жести:
• У
мене є ніс. І у тебе є ніс,
• У
мене щічки рожеві. Й у тебе щічки рожеві.
• У
мене губки солодкі. Й у тебе губки солодкі.
•
Обнімімося, подружімося.
• Я
тебе люблю. Й ти мене любиш.
• Я
твій друг. І ти мій друг!
ІНФОРМАЦІЙНЕ
ПОВІДОМЛЕННЯ «ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ХУДОЖНЬОЇ КАЗКИ»
Концепція
комплексної казкотерапії базується на п'яти видах казок: художніх, дидактичних,
психотерапевтичних, психокорекційних, медитативних. Психологи в своїй роботі використовують
здебільшого психокорекційні та психотерапевтичні казки. Але й художня казка має
надзвичайно великий потенціал впливу на психіку дитини.
До художніх
казок ми відносимо казки, міфи, притчі, створені багатовіковою
мудрістю народу, а також авторські історії. В художніх казках є й дидактичний,
і пси-хокорекційний, і психотерапевтичний, і, навіть, медитативний аспекти.
Можливо,
ви не раз замислювалися над тим, чому дитина просить розказувати одну й ту саму
казку багато разів, адже майже напам'ять її знає.
Напевно,
малюка так захоплюють казкові події, що він хоче пережити свої внутрішні
стани, викликані казкою, ще і ще раз. Спостережливі дорослі помічають, що під
час читання казок у дитини блищать очі, темп дихання стає швидшим, щічки
рожевіють. Певні казкові події є для дитини значимими й захоплюючими. Слухаючи
казку, малюк на підсвідомому рівні переймає стилі людських стосунків і моделі
поведінки. Якщо дитина любить слухати одну й ту ж саму казку, значить
ця історія розгортає для неї її внутрішні проблеми й відповідає на важливі
питання. Переживши багато разів казкові події, дитина збагачується значимим
для неї життєвим досвідом.
Народні казки несуть в собі надзвичайно важливі для нас ідеї:
•
Оточуючий нас світ — також живий. У будь-який момент він може заговорити з
нами. Ця ідея важлива для формування бережливого ставлення до того, що нас оточує.
•
Якщо оживають якісь певні об'єкти природи, то вони здатні діяти самостійно, мають
право на власне життя. Ця ідея важлива для формування здатності прийняти іншого
(одне з базових положень особистісно орієнтованого виховання).
•
Протистояння добра й зла, перемога добра. Ця ідея важлива для підтримки бадьорого
духу й розвитку прагнення до кращого.
•
Найбільш цінне дістається через подолання перешкод, а те, що прийшло даром — так
же швидко й втратиться. Ця ідея важлива для формування механізму
ціле-покладання й терпіння.
•
Навколо нас є багато помічників, але вони приходять на допомогу тільки в тому
випадку, коли ми самі не можемо впоратися з ситуацією, вирішити певну
проблему. Ця ідея важлива для формування самостійності й довіри до оточуючого
світу.
Всі
ці ідеї необхідно проговорювати з дітьми після прочитання казок, звичайно, в
доступній для них формі. Після обговорення казки можна застосовувати й інші
форми роботи: малювання й драматизацію.
Приклади аналізу народних казок Курочка Ряба
—
Про що ця казка?
—
Про подарунок долі («золоте яйце») й про те, що роблять із ним непідготовлені
люди.
—
Про стереотипи людської поведінки (якщо це яйце, то по ньому треба бити, незалежно
від якості шкарлупи).
—
Про любов до ближнього («Не плач, діду, не плач, бабусю, я знесу вам інше яйце,
просте, не золоте»).
—
Про розбиті мрії й надії. Виявляється, це не зовсім дитяча казка.
Чому вчить нас ця казка?
— Тримати
свій дім у чистоті, щоб миші не заводилися, тоді й яйце цілим залишиться.
—
Гнучкості при вирішенні складних ситуацій. Якщо б Дід і Баба гнучко підійшли до
вирішення проблеми, вони б не стали бити по яйцю, а знайшли б йому інше
застосування.
—
Не дарувати ближньому своєму того, що він не готовий отримати.
Бесіда
—
Поясніть тепер, чому Дід і Баба плачуть, коли яйце розбилося, адже вони самі
цього хотіли?
—
Чому вони такі непослідовні?
— Можливо,
хотіли без сторонньої допомоги його розбити?
—
Можливо, побачили всередині зовсім інше, ніж очікували?
—А
може, насправді хотіли бачити яйце цілим?
Колобок
Дехто
вважає, що це трагічна казка, адже головний герой її гине. Але...
Хто
такий Колобок?..
Це
хліб, пиріжок. Для чого він з'явився на світ?.. Для того, щоб Дід і Баба його з
їли. Отже, він був народжений для цього. І в кінці казки він виконав своє
призначення.
Часто
говорять про те, що ця казка демонструє дитині наслідки порушення заборони.
Так, але це ще не все. Йдеться ще й про втрату обережності й стереотипність
поведінки. Колобок наївно вважає, що модель поведінки, яка є успішною у
більшості випадків, ефективна завжди. Життя вчить нас гнучкості,
різноманітності способів вирішення проблем, пошуку найоптимальнішого. Колобок
заспокоївся, втратив обережність тому його і з'їли.
У
цій казці є ще один соціальний аспект, правда, він більше підходить для
обговорення з дітьми підліткового віку й дорослими. Колобок постійно збільшує
складність задачі, ніби хоче
перевірити свої сили й ресурси. Ця гра його затягує, він уже не може зупинитися
вчасно. [Актуально для профілактики наркоманії). Отже, пізнавати себе й свої
можливості, звичайно, потрібно, але треба вміти вчасно зупинитися. Ще одна
соціальна проблема, яка висвітлена в цій історії — проблема бездоглядності
дітей. Адже якщо Дід і Баба хоча б спостерігали затим, що робить Колобок — він
не мав би змоги втекти й вони не залишилися б голодними та самотніми.
Завдання «Склади й розшифруй»
А
тепер — друге завдання для педагогів, воно складається з двох етапів.
1.
У вас на столах є геометричні фігури, з них треба скласти коло. Під час складання
обов'язково використовують усі фігури, їх не можна накладати одна на одну, вони
мають щільно прилягати одна до одної. Яка команда швидше впорається із цим
завданням. ..
2.
На геометричних фігурах написані слова, які зустрічаються в казці. Прочитайте
їх і здогадайтеся, про яку саме казку йде мова.
Гра-розминка «Ріпка»
Мета:
активізація учасників, створення позитивної атмосфери.
Психолог. Я запрошую вийти на середину двох учасників із кожної команди. Зараз ми з
вами інсценізуємо казку «Ріпка». А зробимо це таким чином: кожен із вас отримає
певну роль: Ріпка, Дід, Баба, Внучка, Собачка, Кішка, Мишка, Сонечко. Я
зачитуватиму текст казки, а ви, як тільки почуєте, про вашого персонажа —
повинні швидко присісти й встати. Завдання зрозуміле?
У
роботі з якими дітьми ми можемо використати цю розминку? (З гіперактивними
дітьми.)
Завдання «Опиши казку за схемою»
Аналіз
казки за схемою. У кожної команди своя казка: «Рукавичка», «Кривенька
качечка», «Телесик», «Коза-дереза» (або будь-які інші казки на вибір
психолога).
Схема аналізу
—
Про що ця казка? Який її прихований зміст?
—
Чому вчить нас ця казка?
— Які
соціальні проблеми розкриті в цій казці? (Сирітство, насильство в сім'ї, безпритульність
(відсутність житла), виховання дітей із обмеженими можливостями, викрадення
дітей, загроза життю й здоров'ю дітей тощо.)
Гра-розминка «Гуффі»
Мета:
створення позитивного настрою в колективі, актуалізація учасників.
Інструкція: пропоную вам погратися в гру, головною фігурою якої є Гуффі — чарівна
істота, яка весь час мовчить. Учасники гри ходять із заплющеними очима. Коли
зустрічаються з колегами, то не розплющуючи очей, питаються: «Ти Гуффі?» Якщо
ця людина — не Гуффі, вона відповідає: «Ні». І ви рухаєтеся далі. Якщо хтось
мовчить — то він і є Чарівний Гуффі, а той, хто його торкнувся — зупиняється,
також стає Гуффі й мовчить. Гра триває доти, поки ми всі не станемо чарівними
істотами Гуффі.
(Перед
початком гри психолог потайки від інших призначає Гуффі)
Творче завдання «Допиши казку»
Попереду
у нас останнє завдання — потрібно дописати казку. Кожній команді дається зачин
казки (додаток 1 на с. 16), а її завданням буде — дописати її, але є такі
умови: треба дописати п'ять речень, розповідь має бути логічною, а кінець
казки — щасливий...
Зачитайте
нам результати колективної творчості...
Психолог. Працюючи з дітьми я помітила, що багато з них вирішують конфліктні
ситуації з позиції сили. Тому прохання для педагогів: при читанні казок і
подальшому їх обговоренні — звертайте увагу на те, що не завжди казкові герої
застосовують силу при вирішенні проблеми. Можливо тоді наші вихованці будуть
спокійніші й толерантні. На допомогу педагогам я підготувала пам'ятки —
способи вирішення проблем у казках (додаток 2).
Час
нашого спілкування майже вичерпаний. Залишилося розглянути ще один аспект
казкотерапії.
Якщо
б кожна людина знала для чого вона живе в цьому світі, відчувала себе потрібною,
любимою — таких професій як психолог і психотерапевт не існувало б. Звичайно,
складно самому вирішувати численні проблеми, які виникаютьу житті. Але прагнути
до контролю над своїми сумними думками, боротися з заниженою самооцінкою ми
можемо. В цьому нам теж допоможуть казки. Адже казки є не тільки для дітей, але
й для дорослих також. І зараз ми послухаємо одну з них. Сядьте зручно,
закрийте очі або опустіть погляд донизу, глибоко вдихніть і видихніть... ми
пере несемося в інший світ, світ дивовижної казкової країни й послухаємо одну
з її історій.
МЕДИТАТИВНА
КАЗКА «ЧАРІВНИК»
(автор Т. Зінкевич-Євспшгнєєва)
Давним-давно
це було. Жив на світі чарівник. Був він красивим і добрим. Важко сказати,
скільки йому було років. У нього так блищали очі, що багато хто думав: «Він ще
молодий». Але, поглянувши на його сиву бороду й волосся, говорили: «Він мудрий
і літній чоловік». Цей чарівник умів робити те, що не вміли інші. Він розмовляв
із деревами й квітами, тваринами й рибами. Він умів лікувати не тільки людей,
але й тварин і рослин. Він знав, коли піде дощ чи сніг, коли буде спека чи
вітер.
Багато
людей приходили до нього за порадами. Ніхто не знав, звідки він прийшов, але
говорили, що раніше він був звичайною людиною, таким, як усі.
Минали
роки, а чарівник жив серед людей, і вони почували себе в безпеці поряд із ним.
Одного
разу чарівник сказав: «Я дуже довго жив серед вас, настав час мені
відправлятися в дорогу».
«Навіщо
ти покидаєш нас, — відговорювали його люди, — нам буде важко жити без тебе, без
захисту й підтримки. Передай нам хоча б частинку своєї мудрості.»
«Погляньте
навколо, — сказав чарівник, — ви живете в прекрасному світі. Кожний день ви
можете спостерігати, як встає й заходить сонце, як шумить вітер, як блищать
краплинки роси, як потріскують полишу вогнищі. Давайте на хвилинку затихнемо
й прислухаємося. Все, що нас оточує — живе в своєму ритмі. Свій ритм має й
кожен із нас.»
Люди
завмерли, закрили очі й почули, як дихає свіжо виорана земля — рівно й
спокійно; як шумить вітер — то сильніше, то повільно й лагідно. І головне,
кожна людина відчула свій ритм: спокійне биття серця, вільне дихання... І
раптом людей охопило відчуття, що з ними відбувається щось незвичайне.
«Щось
казкове й чарівне знаходиться всередині нас», — здивовано сказали вони
чарівникові.
«Здається,
ви відкрили найбільшу мою таємницю, — посміхнувся чарівник, — адже чари — це
вміння слухати й відчувати ритм природи, всього, що нас оточує, жити у
відповідності з ним. Треба тільки вміти прислухатися до себе, почути свій ритм
і розбудити всередині себе Творця. Ось тоді й почнуться чудеса».
«Як
же нам навчитися користуватися чарами?» — запитав дехто.
«Наприклад,
можна уявити себе здоровим і щасливим, не дозволяти сумним думкам отруювати
ваше життя. Через деякий час образ здоров'я й щастя міцно поселиться всередині
вас, і ви почнете змінюватися.
Можна
прислухатися й почути внутрішній ритм іншої людини, знайти спільне з вашим
ритмом, і тоді кожний новий день буде приносити вам радість взаєморозуміння.
Можна
навчитися бачити в кожній події урок для себе, тоді на зміну тривогам і хвилюванням
прийде спокій і ясність».
Сказавши
це чарівник відправився у дорогу. А люди залишилися, вони добре запам'ятали
його слова. Жили, прислухаючись до свого внутрішнього ритму, й дуже скоро в
них проснувся Творець. Спокійно і з любов'ю вони зустрічали кожний день, дарували
іншим тепло й радість.
І
зараз, якщо ми прикладемо руку до грудей, то почуємо спокійне биття свого серця,
відчуємо ритм дихання... І Творець, який живе всередині кожного з нас, нагадає
про себе теплою хвилею радості...
А
ми глибоко вдихнемо й видихнемо й потихеньку будемо повертатися з чарівної
країни додому.
Підведення підсумків
У
вас на столах є анкети (додаток 3), заповніть їх, будь ласка... Ознайомте
членів інших команд із вашою точкою зору:
•
що ви дізналися нового;
•
що будете використовувати в роботі з дітьми;
•
що не сподобалося під час проведення нашої зустрічі;
•
які є зауваження, пропозиції й побажання.
Додаток 1
Зачини казок
1.
Водного Короля було троє дочок. Старші дочки були красиві, щасливі, їх дуже
любив батько. А молодша не була красунею, і ні в чому їй не щастило. Батько не
приділяв їй уваги, й вона почувалася дуже самотньою. Але якось...
2.
Жила собі Канцелярська Кнопка.
Вона
потрапила в руки злому хлопчиськові, що використовував її для своїх жартів:
підкладав товаришам на стільці й, коли вони, присівши, схоплювалися як ужалені,
голосно реготав. Кнопці її роль дуже не подобалася. І якось...
3.
У родині Левів народилося Левеня. Тато з мамою його дуже любили та оберігали,
від усіх негараздів, труднощів і небезпек. Вони продовжували це робити й тоді,
коли Левеня виросло і стало левом…
4.
Якось маленький Жайворонок випав із гнізда і впав у болото. «Де я?» - запитав
він у Жаби. «В надзвичайному місці – в болоті, - сказала вона. – Ти
розкошуватимеш тут усе своє життя!» Жайворонок повірив їй, хоча йому часом так
хотілося в небо...
Додаток 2
ДЕЯКІ
СПОСОБИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ У КАЗКАХ
Спосіб
|
Характеристика
|
Використання в психолого-педагогічній практиці
|
Пряма агресія
|
Герой мечем відсікає голову дракону
|
Вирішення проблеми з позиції сили. Мета: показати
свою фізичну й ментальну силу противнику
|
Хитрість
|
Герой прикидається слабким, невмілим, дурненьким.
Кіт у чоботях говорить, що ніколи не повірить, що можна перетворитися в
мишку; Івасик Телесик переконує Зміючку Оленку, що не вміє сідати на лопату
|
Подивитися на ситуацію з іншого боку, перетворити
все в жарт
|
Використання чарівних предметів і помічників
|
Жива й мертва вода, чоботи скороходи, чарівна
паличка тощо
|
Передача клієнту талісманів, оберегів. Навіювання
почуття захищеності
|
Групове вирішення проблеми
|
Герої розподіляють обов'язки між собою, кожний
бере на себе те, що йому найкраще вдається
|
Адекватний розподіл ролей і обов'язків у
колективі
|
Передача ініціативи та відповідальності іншим
|
Іван-царевич передає право вирішувати проблему
Сірому Вовкові
|
У ситуаціях, які неможливо вирішити самостійно,
важливо подумати, хто б міг прийти на допомогу
|
Додаток 3
АНКЕТА
1. Чи поповнилися ваші теоретичні знання стосовно
казкотерапії? Що запам'яталося? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
2. Що ви будете використовувати з почутого й побаченого
в практичній роботі з дітьми? Перерахуйте, будь ласка _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
3.
Які, на вашу думку, були недоліки в проведенні заходу?___________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
4.
Ваші побажання практичному психологу_________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Немає коментарів:
Дописати коментар