ОСНОВНІ
ПРОБЛЕМИ БАТЬКІВСТВА
Все починається з сім'ї. Ця азбучна істина відома кожному фахівцю, який
працює з дітьми. З якими проблемами зустрічаються молоді батьки? На чому
ґрунтуються взаємини між батьками та дитиною? Чи є сьогодні в сучасних сім'ях
усвідомлена стратегія виховання?
У міжнародному гуманітарному центрі «Розрада» зібралися фахівці з великим
досвідом роботи з дітьми та кризовими сім'ями, щоб визначити основні проблеми
батьківства в Україні. На запитання учасники відповідали, виходячи зі свого
батьківського та професійного досвіду спілкування з дітьми. Пропонуємо вам,
шановні колеги-психологи, якщо у вас є ще й досвід виховання своїх дітей, взяти
участь у заочній фокус-групі і продовжити розмову на цю важливу тему.
Запитання 1. Що ви розумієте під
поняттям «батьківство»?
Всі
учасники відзначили, що це — відповідальність, творчість та співпраця, те, що
робить людину повноцінною. Це щастя, радість, найголовніша роль, яку випадає
зіграти людині.
Прозвучала
й така цікава думка, що батьківство — це й певне обмеження, бажання віддати
себе, здатність жертвувати, йти на поступки.
Дуже
важливим виявилося розуміння того, що батьківство має бути усвідомленим. Майже
всі учасники зійшлися на тому, що до батьківства потрібно готуватися. Дитина
має право народитися в сім'ї, де батьки вміють бути батьками. Ми готуємо
молодих людей для роботи лікарями, вчителями, але немає такої школи, де навчають
бути батьками. Дуже важливо, щоб молоді сім'ї навчилися цього до того, як вони
почнуть створювати свої сім'ї і стануть батьками.
Було
зауважено, що багато молодих людей готові навчатися, готуватися до сімейного
життя та виховання дитини, але їм не вистачає інформації, де можна отримати
відповідні знання, літературу та консультації.
Запитання 2. Які права дитини,
гарантовані конвенцією ООН, є в наш час актуальними в родині?
Було
наголошено, що всі права дитини, записані в Конвенції ООН, важливі для України.
Підкреслювалося право дитини на батька й матір. При цьому учасники розглядали
це право не лише, як можливість дитини спілкуватися та бачитися з обома
батьками, а й як право дитини зростати в повноцінній сім'ї.
Було
підкреслено, що права дитини мають бути захищені, тобто держава має нада-вати
можливості для реалізації цих прав. При цьому важливо опиратися не лише на
західну модель, а й на національні традиції та цінності, свої культурні
традиції виховання.
Якщо
йдеться про право дитини на свою думку, то потрібно не лише дати дитині
висловитися, а й справді прислухатися до її думки. Право на любов, моральну підтримку
й повагу учасники теж назвали одним із найактуальніших в Україні. Часто
нестача уваги батьків до проблем дитини не залежить від рівня добробуту. В забезпечених
сім'ях батьки намагаються відкупитися від дитини дорогими подарунками, в той
час як у менш забезпечених родинах батьки не надають дитині належної уваги,
посилаючись на необхідність заробляти кошти.
Учасники
звернули увагу на право дитини на здоров'я, здоровий спосіб життя, здорові
умови виховання; відзначили право дитини на захист від будь-яких форм насилля,
фізичного чи сексуального.
Недостатньо
уваги приділяється психологічному насильству, якого зазнає дитина у так
званих «благополучних сім'ях».
Важливо,
щоб дитина мала право на права. Багато ми говоримо про права, записані в Конвенції,
але насправді в багатьох дітей немає цих прав. Діти потерпають від насильства
й тоді, коли батьки не розуміють, що це насильство.
На
фокус-групі було піднято питання про право дитини на щастя і право на мрію.
Дитина має бути щасливою у своїй сім'ї. Це право дуже часто порушується, коли
дитину забирають із родини, через соціальні й моральні сімейні проблеми. Була
висловлена думка, що після вилучення дитини з сім'ї й тимчасового перебування
її в іншому місці, суспільство має дати можливість батькам виправитися, пройти
курс психологічної допомоги та реабілітації й повернути дитину в сім'ю (при
цьому родину має супроводжувати соціальний працівник.
Запитання 3. Які права дитини найбільш
проблематичні для виконання батьками?
При
обговоренні були названі такі права:
•
право дитини на повноцінну сім'ю. Тільки тоді, коли в нашому суспільстві
цінність сім'ї, батьківства й багатодітності буде піднято, — лише тоді лише
можуть відбутися позитивні зміни;
•
право дитини на здоров'я, враховуючи екологічну ситуацію, в якій ми живемо;
•
право на любов, бо дитина може мати багато чого: іграшок, уваги, але не мати
любові;
•
право на повагу, право бути собою. Оскільки самих батьків у дитинстві не поважали,
не любили, вони не можуть це дати своїм дітям;
•
право на особистість. Для дитини це право на висловлювання власної думки, а для
батьків — необхідність враховувати думку дитини. Психологічно для батьків
дотримуватися цього права важко;
•
право приватності, тобто недоторканності маленького приватного дитячого світу,
який батькам варто поважати й без дозволу дитини не втручатися в нього;
•
право економічної свободи. Якщо в дитини будуть у кишені якісь гроші, то вона
не вступатиме в залежність від іншого дорослого чи дитини;
•
право дитини на віросповідання;
•
право дитини жити в ненасильницькому світі. Захист дитини від зовнішнього
впливу (від ТV та реклами зокрема).
Запитання 4. Чи е усвідомлена
стратегія виховання дітей?
Майже
всі учасники зійшлися на думці, що стратегія виховання (як правило, неусвідомлювана)
є в кожній сім'ї й передається з покоління в покоління. Проте модератор групи
зауважила: «Мій досвід психолога-консультанта показує, що в Україні немає
усвідомленої стратегії виховання. На жаль, дуже часто спостерігаються різні
неусвідомлені моделі виховання в одній родині».
Багато
учасників відзначили потребу усвідомленого підходу до виховання дітей. Як
сказала одна з учасниць: «Мої батьки, усвідомленої стратегії не мали. Я в своїй
родині спочатку теж не мала, потім, як стала фахівцем-психологом, цю стратегію
вибудовувала усвідомлено. І я вважаю, що це дуже важливо».
Особливо
відчувають потребу в усвідомленій стратегії молоді сім!:«Я дуже відповідально
ставлюся до цього. Наприклад, ми вдвох із чоловіком проходили курси підготовки
до вагітності. Коли ми пройшли ці курси, я зрозуміла, наскільки важливим для
єднання є цей етап підготовки і не тільки фізіологічно, а насамперед духовно».
Було
зауважено, що, на жаль, відсутня широка інформованість у суспільстві про такі
курси, про можливість підготуватися до батьківства, разом із чоловіком
подумати про стратегію виховання майбутньої дитини. «Погано, коли в батька з
матір'ю не співпадають стратегії виховання. Дуже часто, конфлікт між дорослими
членами сім'ї жахливо впливає на дитину.»
Було
підкреслено й роль віри в родині: «Коли батьки дотримуються духовних законів,
то вони разом вибудовують стратегію виховання». І значення таких споконвічних
національних цінностей, як велика родина. «В Україні не було ніяких курсів, але
ж були великі родини. Родина й виховувала, бо малий завжди був в полі зору
старших.» «Усе починається з родини. У нас дідусь був. Яка в нього була велика
любов і повага до всіх людей, до їхньої поведінки, до їхньої статури, до
їхнього кожного слова.»
Запитання 5. Які основні цінності
формуються зараз у сучасній сім'ї?
Проаналізувавши
відповіді, ми виокремили такі цінності:
•
духовність. Якщо духовність формується в сім'ї, то вона є стержнем усього
життя. Якщо духовність є, то будуть формуватися щасливі родини, справжні люди
й хороше суспільство;
•
національні цінності. В цьому спектрі відбуваються позитивні зрушення. Люди
починають замислюватися над своїми традиціями. Починають розуміти, що далеко
не все треба копіювати і брати з Заходу;
•
цінність знань;
•
цінність освіти, здоров'я, матеріального добробуту;
•
цінність розваг, свят;
•
цінність бути сучасними;
•
цінності гідності, самоповаги, самостійності;
•
формується нова цінність: потрібно покладатися на самого себе, ніхто особливо
не допоможе;
•
орієнтація на позитив.
В
той же час, було відзначено, що:
•
не є цінністю батьківство, сім'я, любов;
•
сама родина часто не є інститутом суспільства, інститутом виховання, а чимось
тимчасовим, створеним для задоволення фізичних потреб;
•
матеріальні цінності. Батьки більше уділяють уваги добробуту. Через це багато
сімей руйнується, створюються дистанційні сім'ї. Діти живуть в Україні, а батьки
від'їжджають за кордон заробляти гроші.
Основні
проблеми батьківства потребують пильної уваги не тільки фахівців, батьків, але
і всього суспільства. І привертати до цього увагу можуть саме психологи.
Немає коментарів:
Дописати коментар