ПРОФІЛАКТИКА
ПСИХОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ ДИТИНИ У СІМ'Ї
Батьки запитують себе: «Кого ми хочемо виховати?» і розмірковують над
засобами виховання. Чи відповідають бажання батьків можливостям та здібностям
їхньої дитини? Знання психологічних особливостей та законів розвитку дитини
допоможуть легше долати складні ситуації. Саме тому на сьогоднішній день
актуальна психологічна просвіта батьків.
Мета:
підвищувати загальний рівень психологічної культури батьків; допомогти батькам
знайти шляхи для правильного виховання своєї дитини.
Важливим
для психічного здоров'я дитини є психологічний клімат родини. Він суттєво
впливає на дитину, спричиняє стан комфорту або ж дискомфорту.
Найбільшою
складністю для батьків є увага до дитини. Одна з поширених помилок — невміння
батьків враховувати вікові зміни у психіці дитини. Така інертність батьків
викликає в дітей різні форми негативізму, який виявляється у підлітковому віці.
Батьки
намагаються стримати активність, самостійність підлітка, часто в авторитарній
формі висловлюють думки про його друзів, інтереси, намагаються по-своєму
планувати дозвілля дитини. Закономірно, що недовіра, неувага до життя підлітка
призведуть до розриву між дітьми та батьками. Психологічні дослідження
свідчать, що діти 11—14 років добре засвоїли модель спілкування з дорослими:
вони знають, як уникнути конфлікту, зробити вигляд слухняної дитини. Дорослий,
якому вистачає формальності слухняної дитини, не має у неї авторитету, бо не
знайшов дороги до серця дитини.
Як
батьки, так і вчителі, часто зустрічаються з проблемою визначення дитині певного
покарання. Якщо для учня 2 класу наказ означає негайне його виконання, то
підліток на загрози відповідає впертістю. Формувати навички охайності,
організованості, любові до праці не можна криками, сварками. Відповідна
реакція дитини повинна бути для батьків певним сигналом того, що дитина ці
накази не сприймає. Вимагати від дитини можна тільки те, що стало її звичкою,
а звичка виховується, як наслідок доброго ставлення дитини до наказів.
Зрозуміло,
що для батьків дітей підліткового віку, проблема покарань стає проблемою
зміни ставлення до дитини, переглядом звичних форм контактів, проблемою
формування діалогу з дитиною, звертання до неї, як до дорослої.
Діти
живуть не тільки у добрих стосунках з дорослими, а й у стосунках із нормами,
які склались у класі чи групі, де дитина спілкується з ровесниками. Загалом
світ дитячих норм сильніший за світ дорослих норм. Батьки переконані, що
покарання дитини за порушення моральних норм піде їй на користь, але результат
буде зворотнім, якщо не враховувати, за якими законами живе дитяча група, й
які склалися в неї уявлення. Батькам потрібно намагатися зрозуміти
найважливіші для дітей сфери життя, найактуальніші їхні потреби.
До
типових помилок у вихованні належить неврахування батьками відмінностей
темпераментів (свого й дитини). Наприклад, якщо дитина перейняла повільний
темперамент батька, то для рухливої, швидкої матері — це джерело постійного
подразнення.
Побутує
думка, що все в дитині від природи, і є діти від народження злі, ліниві. Думка
про генетичну визначеність характеру дитини небезпечна тим, що знімає у
батьків відповідальність за виховання.
Найблагодатнішим
для взаємин дитини з батьками є такий стиль спілкування, коли батьки:
•
не примушують, а звертаються з проханням:
•
не критикують поведінку дітей, а обговорюють її з ними;
•
задовольняють найголовнішу потребу дітей — потребу в любові.
Як
це не сумно, але лише деякі діти впевнені в батьківській любові та в безумовній
турботі про них. Дивно, хіба не всі батьки люблять своїх дітей? Звідки ж таке
протиріччя? Дуже часто батьки не вміють донести любов до серця дитини.
Щоб
дитина відчула вашу любов, ви маєте не тільки знайти особливий шлях до її
серця, а й навчитися виявляти свою любов. Діти по різному відчувають любов.
П'ять основних способів вияву
любові:
•
дотик;
•
слова;
•
час, який приділяється;
•
подарунки;
•
допомога.
Задовольнити
потребу дитини в любові не так просто, як може здаватися на перший погляд,
особливо, якщо ви виховуєте підлітка.
МЕМОРАНДУМ ВІД
ВАШОЇ ДИТИНИ
•
Будьте такими, яким ви прагнете виховати мене, й тоді ви будете для мене
справжнім взірцем.
•
Не нав'язуйте мені власних принципів, краще власним прикладом доведіть їхню
життєву цінність.
•
Попри метушливу буденність, клопоти й негаразди, не забувайте приділяти мені
увагу й тепло, а я, стану дорослим і так само дбатиму про вас.
•
Не треба надмірно критикувати мене. Повірте в мої сили, здібності — і я впораюся
з будь-яким завданням, подолаю труднощі й стану кращим.
•
Сприймайте й любіть мене таким, яким я є, й серце моє завжди буде відкрите для
вас.
• У
спілкуванні зі мною не одягайте маску, не грайте якусь роль, — і наші стосунки
будуть щирі й безпосередні.
•
Не застосовуйте до мене силу: жорстокість нікого не зробила кращим.
•
Не треба моралізувати з будь-якого приводу. Давайте проаналізуємо ситуацію,
подумаємо, як краще розв'язати або уникнути її надалі, й я не робитиму таких
помилок.
•
Довіряйте мені, й я стану вашою опорою, вашим помічником.
•
Не треба виконувати усі мої забаганки. Деколи я тільки перевіряю вас, адже
людина духовна завжди відрізняється розумними потребами.
•
Не намагайтеся все робити за мене. Не бійтеся моєї самостійності, тільки тоді я
виросту відповідальним і самостійним.
•
Будьте завжди поряд, будьте моїми справжніми друзями, любіть мене й один
одного, будьте справедливі, це буде умовою мого щасливого дитинства й юності та
вашої спокійної старості.
АНКЕТА
Сподіваючись
на співпрацю з Вами, просимо дати «батьківську» інформацію про Вашу дитину
Ваше
прізвище, ім'я, по батькові
1.
Які, на Ваш погляд, здібності відкрилися у Вашої дитини в процесі навчання? У
чому вони виявляються?
2.
Чим цікавиться Ваша дитина?
3.
Чому Ваша дитина віддає перевагу, займаючись вдома?
4.
Чи звертається дитина по допомогу, виконуючи домашнє завдання? Якщо так, то до
кого частіше?
5.
На Вашу думку, обсяг домашніх завдань . (потрібне підкреслити):
•
великий, і дитина з ним на справляється;
•
посильний для виконання;
•
невеликий і може бути збільшений.
6.
До якого класу, на Вашу думку, батьки повинні контролювати виконання
домашнього завдання?
7.
За роки навчання у Вас уже склалася думка, наскільки Ваша дитина адаптувалася
до навчальної діяльності, тому Ви можете сказати: любить вона читати?
8.
Чи встигає виконувати домашнє завдання? \
9.
Чи справляється дитина з домашнім завданням?
10.
Чи уважна дитина під час занять?
11.
Наскільки активна дитина в обговореннях, що відбуваються під час занять? Вона
просить слова чи відповідає тільки тоді, коли її викликають?
12.
Чи вміє дитина слухати?
13.
Які стосунки у Вашої дитини з однолітками? (Має друзів; є труднощі у стосунках
з товаришами; переважно завжди одна.)
14.
Чи є у Вас потреба в співпраці з учителями? У чому? Чого конкретно Ви
потребуєте?
15.
Чи складаються у Вас стосунки співпраці з учителем?
16.
Який рівень власної організованості у Вашої дитини:
•
вона все робить без нагадувань і вчасно;
•
іноді потрібно нагадувати й контролювати;
•
без нагадувань вона ніколи нічого не зробить.
17.
Наскільки, на Вашу думку, шкільні оцінки відповідають здібностям дитини?
18.
Що Ви чекаєте від співпраці з учителями, в чому?
19.
Що Ви робите вдома, щоб інтерес до навчання Вашої дитини не пропав?
ПЕРЕБУДОВА
ОРГАНІЗМУ І ПРАЦЕЗДАТНІСТЬ ШКОЛЯРА МОЛОДШОГО ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ (5 клас)
Важливість
проблеми наступності між початковою й середньою ланкою визначається низкою
специфічних проблем, що потребують особливої уваги. З переходом у 5-ті класи в
школярів починається складний етап адаптації, пов'язаний зі змінами в організації
навчання, зі зміною його форм і методів, режиму навчального дня, збільшенням
навантаження тощо. До того ж, складність цього періоду зумовлена, насамперед,
сукупністю психофізіологічних та особистісних змін, які відбуваються у
внутрішньому світі дітей на межі 3—4-х і 5-х класів.
Найбільш
яскравою особливістю стану організму початку періоду статевого дозрівання є зниження
працездатності й підвищена стомлюваність. Це негативно
позначається на навчальному процесі. Як відзначає М.Антропова, у віці 10— 13
років у школярів спостерігається найменший приріст якісних показників роботи
і практично відсутнє наростання показника, що характеризує ступінь диференціювання
умовних подразників. Більше того, у цей період працездатність школярів нижча
порівняно не тільки з наступними, але навіть і з попередніми класами. Лише
після 13—14 років (у хлопчиків трохи пізніше) всі ці показники поліпшуються.
Відповідно
до спостережень А.Краковського, всі основні порушення дисципліни, прояву
негативізму, невмотивовані вчинки тощо мають місце в другій половині навчального
дня; у цей час підлітки найменше піддаються впливам педагогічного характеру,
часом дають неадекватні реакції. Усе це обумовлюється підвищеною стомлюваністю
молодших підлітків.
Необхідно
також відзначити підвищену дратівливість підлітків. Справа в тому, що на цьому
етапі виникає невелике, «фізіологічне» посилення функцій щитовидної залози.
Крім впливу на ріст тіла й обмін речовин гормон щитовидної залози збуджує ЦНС.
Звідси й підвищена дратівливість, та емоційна лабільність молодших підлітків. І
якщо підлітки старшого віку потребують насамперед правильної своєчасної
організації їх діяльності, а порушення дисципліни частіше пов'язані з тим, що
їх надмірна енергія не знаходить правильного виходу, то молодші підлітки
потребують правильної організації об'єму їх діяльності, пом'якшеного режиму,
запобігання пере навантаження; порушення ними дисципліни пов'язане з підвищеною
втомлюваністю і дратівливістю.
Розвиток
ознак статевого дозрівання обумовлений підвищенням активності статевих залоз —
починається перший період статевого дозрівання, а це в свою чергу негативно
впливає на пізнавальну діяльність дітей. Так, п'ятикласники повільно читають,
пишуть, їм потрібно більше години на вирішення логічних задач, дещо знижується
обсяг пам'яті, уваги.
Таким
чином, перехід від дитинства до підліткового віку характеризується проявом
своєрідної мотиваційної кризи, викликаної зміною соціальної ситуації розвитку і
зміною змісту внутрішньої позиції учня. Переживання школярів, пов'язані з такими
змінами, далеко не завжди усвідомлюються ними, часто вони навіть не можуть
сформулювати свої труднощі, проблеми, запитання. У результаті виникає психологічна
незахищеність перед новим етапом розвитку, а звідси й підвищена тривожність.
Невдоволення
собою, стосунками з іншими може стати стимулом до розвитку самовиховання, а
може й негативно позначитися на характері самоповаги, стати перешкодою
повноцінного формування особистості. Це залежить від того, наскільки успішно
буде пройдений етап переходу від дитинства до отроцтва.
Діти,
що вступають у підлітковий вік, сензитивні до виникнення в них пізнавальних
інтересів. Відсутність активних інтересів не є віковою особливістю. Це зв'язано
з якимись недоліками в організації й змісті навчальної роботи в початковій
школі й у 5 класі.
Саме
на початку підліткового віку діти є сензитивними до переходу в навчальній
діяльності на новий, більш високий рівень, коли для підлітка розкривається
зміст навчальної діяльності як діяльності з самоосвіти й самовдосконалення.
Перехід від молодшого шкільного до підліткового віку — перехід до нової, більш
високої форми навчальної діяльності й нового ставлення до навчання, що
здобуває в цей період особистісний зміст.
З
усього сказаного, видно, що підлітки молодшого віку мають потребу в правильній
організації обсягу їхньої діяльності, в запобіганні різних перевантажень.
РЕКОМЕНДАЦІЇ
БАТЬКАМ
1.
Постійно зміцнюйте в дитини впевненість у собі, у власних силах.
2.
Заохочуйте в дитини ініціативу.
3.
Не перехвалюйте дитину, але й не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
Пам'ятайте, що похвала так само, як і покарання, повинна бути співмірна з
вчинком.
4.
Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з самою собою (тією, якою
вона була вчора, й, можливо, буде завтра).
5.
Не оберігайте свою дитину від повсякденних справ, не прагніть вирішувати за
неї всі проблеми, але й не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай
дитина виконує доступні їй завдання й одержує задоволення від зробленого.
6.
Уникайте крайностей: не можна дозволяти дитині робити все, що їй захочеться,
але не можна й усе забороняти, чітко вирішіть для себе, що можна й що не можна,
погодьте це з усіма членами родини.
7.
Приділяйте дитині досить уваги, нехай вона ніколи не почуває себе забутою.
Нехай ваша дитина в кожний момент часу відчуває, що ви любите, цінуєте й
приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити, пожаліти. Нехай вона
бачить, що потрібна й важлива для вас!
Немає коментарів:
Дописати коментар